Управління освіти виконавчого комітету Старокостянтинівської міської ради
Понеділок, 24.04.2017, 02:37
Меню сайту

Наше опитування
Яким, на вашу думку, має бути вчитель?
Всього відповідей: 26

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Головна » 2016 » Квітень » 2 » Виховання дітей дошкільного віку на народних звичаях і традиціях.
08:10
Виховання дітей дошкільного віку на народних звичаях і традиціях.

                                                                                                          Традиції народу знай,

                                                                                                         Люби, шануй і пам’ятай!

                                                                                         Народна мудрість

  На сучасному етапі розвитку та становлення української держави, становлення майбутнього української нації неможливе без усвідомлення свого минулого. Минуле українського народу сягає у глибину століть, у вікові надбання українського народу. Скарбниця минулого нашого народу невичерпна. Тому, той народ, який знає витоки свого минулого, дотримується народних звичаїв, знає і відроджує свою культуру, той народ має справжній духовний скарб.

  Як відомо, кожний конкретний народ продовжує себе в дітях, генерує свій національний дух, характер, психологію, традиційну культуру, спосіб життя. Цілком закономірним є бажання народу: збереження та передача народних традицій із покоління в покоління.

  Тому важливим є питання: з якого віку слід виховувати та залучати дитину до спадщини свого народу? Ми вважаємо, що любити, шанувати,  берегти – всього цього треба вчити змалку. Все, до чого пригорнулося серце в дитинстві, залишається з нами назавжди. І добро, справедливість, прищеплені на зорі життя, є міцним фундаментом для становлення особистості майбутнього громадянина України.

Основна частина

  Основними засадами Базового компонента дошкільної освіти в Україні є забезпечення гармонійного та всебічного розвитку особистості. А формування всебічно розвиненої особистості неможливе без використання культурної спадщини рідного народу.

  Народні традиції – це досвід, обряди, що переходять із покоління в покоління. На основі народних традицій у дітей формуються норми й правила  моральної поведінки, світосприйняття, це досвід, що передається із покоління в покоління (шанувати старших, піклуватися про дітей, відзначати пам’ятні дати тощо).

  Звичаї – це установлені правила поведінки, те, що стало звичним, визначним, необхідним, це форма виявлення народних традицій (як вітатися, як ходити в гості).

  Важливе місце в навчально – виховній роботі з дітьми займає ознайомлення малят з традиціями українського народу, що склалися упродовж століть і збереглися до нашого часу.

  Зокрема, з витворами декоративно – вжиткового мистецтва (керамікою, вишивкою), з народними іграми, піснями, казками, з музичними інструментами, з професіями лісоруба, гончара, ткалі, коваля.

  Національне мистецтво, яке сконцентроване в естетичній формі, матеріалізує національний дух народу. Твори українських скульпторів, художників, народних митців яскраво відбивають риси національного характеру, відображають життєвий уклад, історію й культуру українського народу України.

  Народознавство – це народ, його історично – культурні традиції, духовний досвід. Це поняття вбирає в себе пласти матеріальної і духовної культури народу. Тут і традиції, звичаї, обряди, фольклор і житло, одяг, кулінарія, трудова діяльність.

  Людину робить сильною віра батьків, традиція роду, пам'ять народу. І щоб відтворити національну спадщину, нам слід повернути собі втрачені духовні якості, джерела народного буття, розповідати дітям історію народу, знайомити з традиціями і звичаями, обрядами, котрі сягають у глибину століть. Тому саме дошкільний вік є найсприятливішим для закладання будь яких основ виховного процесу. Саме в дошкільному віці дитина починає набувати форм навчальної діяльності, спеціально спрямованих дорослими на засвоєння дітьми людського досвіду. Діти охоче включаються в таку діяльність. Адже причетність до народної культури очищає душу дитини, пробиває  джерельця доброти і любові до народу, до світу, в якому так багато жорстокості, зла і ненависті.

  Багата наша спадщина, яку ми не можемо залишити поза увагою, точніше, не маємо на це права. Нею ми намагаємося збагатити і зцілити дитячі душі. Але починати потрібно з самого себе. Бо, щоб пустити глибоке коріння на рідному ґрунті, потрібно очистити світлом свою духовність.

  Нам вихователям не так вже й легко працювати з дітьми, як це здається на перший погляд. Адже вони такі легко ранимі, довірливі. Перед ними просто неможливо кривити душею. Багато зусиль доводиться докласти, щоб порозумітися, об’єднатися з дітьми довірою і вірою. Для цього у вихователя повинна бути духовна опора. Так хочеться засвітити у дитячих думках маяк, який би притягував світлом родинного вогнища, передати їм батьківську традицію, щоб вони засвітилися вогнем предків.

  Тільки на рідній землі віра зробить нас людьми. Саме на ній формується наша ментальність, світочуття, наші погляди на ідеали. Бо це не тільки фундамент, де закладається наш генетичний код, але й твориться клімат середовища. Тут ті уроки вічності, котрі кожен дістав від народження, живлячи корені роду, світло високих людей, яких дала ця земля. Тут ми росли, тут все дороге серцю і розуму, бо все огріте духом предків. Тут ростуть наші діти, тут пройшло наше дитинство, вигріте ласкою наших матерів, теплом серця, щедротами рідної землі та неба. Серця наші переповнені гордістю за свою землю. Хочеться, щоб і наші діти це відчували. 

  Дітям дошкільного  віку притаманне почуття гордості, власної гідності. Тому у програмі завдання з народознавства включають формування почуття любові до рідного краю, землі, міста, де вони народилися і зростають.

  В кожній віковій групі створено куточок народознавства відповідно до вимог Базового компоненту дошкільної освіти та програми розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля». У 2015 році пройшов огляд – конкурс на найкращий національний куточок в групах. Наповнюваність куточків з народознавства відповідно до вікових вимог:

  • Молодша група : національна символіка, різноманітні атрибути для відтворення національних свят та обрядів. Лялька в національному одязі. Добірка фото, ілюстрацій, книга про рідне місто

.         

  • Середня група: національна символіка, різноманітні атрибути для відтворення національних свят та обрядів. Лялька в національному одязі. Добірка фото, ілюстрацій.  Альбоми. Народна казка та ілюстрації. Твори фольклору.

                       

  • Старша група: національна символіка, різноманітні атрибути для відтворення національних свят та обрядів. Лялька в національному одязі. Добірка фото, ілюстрацій. Альбоми. Народна казка та ілюстрації. Твори фольклору.  

             

  У нашому дитячому садочку вже стало традицією розпочинати новий навчальний рік тематичними заняттями: «Без верби і калини немає України», «Україна - єдина», «Рідний край де ми живемо – Україною зовемо» тощо. До Дня Незалежності України щорічно проводиться виховний захід на тему «Україна - єдина».

         

З оселею, сім’єю, з народним мистецтвом, з роботою народних умільців, з побутом нашого народу ми знайомимо  дітей як на заняттях, так і у вільний час.

  На цих заняттях  використовуються альбом з фотографіями різних куточків нашого міста, ілюстровані книги, інший ілюстративний, демонстраційний методичний матеріал, який є в наявності у методичному кабінеті.

  Діти повинні знати історію назви міста, його вулиць, річок, культуру рідного міста. Ми проводимо екскурсії по місту, відвідуємо краєзнавчий музей, пам’ятник засновнику нашого міста Костянтину Острозькому.

  Завжди у підготовці й проведенні занять з народознавства на допомогу приходить усна народна творчість. Скарбниця усної народної творчості надзвичайно багата. Є у ній казка і легенда, загадка і лічилка, дума й прислів’я, скоромовка і чистомовка. Вони відображають життя народу, його історію, мову. Через казки, пісні, прислів’я, приказки дошкільник дістає перші уявлення про культуру і побут свого народу. У народній творчості і її національних традиціях тісно переплітаються минуле народу із сучасним життям. Виховне значення творів усної народної творчості посилюється ще й тим, що вони за змістом, і за формою доступні дітям дошкільного віку.

Родовід – це коріння, на якому тримається дерево. Не буде коріння – дерево звалить малесенький вітерець. Тому ми й повинні розширювати знання дітей про сім’ю. Знайомити дітей з професіями їхніх дідів, прадідів, а це значить, знайомити з старовинними ремеслами, старовинними знаряддями праці, з виробами народних промислів.

  Народна мудрість говорить: «Дитятко – як тістечко: як його замісиш, так воно і виросте». Наші діти – це наша старість. Правильне, хороше виховання  це і є наша щаслива старість, погане – це наше майбутнє горе, наші сльози, наша провина перед іншими людьми. Ця істина буде завжди живою і актуальною тому, що мати і тато будуть жити завжди, доки буде існувати світ, наша земля. Саме батьки повинні бути першими вчителями, а родина – першою школою виховання. А ми, вихователі, повинні допомогти їм у будь – яких життєвих обставинах керуватися чеснотами терпимості й пошани до ближнього, ставлячи їм за взірець тих, котрі були будівничими миру й примирення. В ДНЗ проводяться тематичні заняття на теми: «Тато, мама та я – це і є моя сім’я», «Зростай, родинне деревце », «В гості до діда Панаса» та інші.

  Наш народ славиться своїми звичаями, обрядами, на які багаті найбільші свята – Різдво і Великдень. Готуючись до них, ми розучуємо колядки, щедрівки.

  Великдень – Воскресіння Христове – найбільше в християнській церкві свято. Це свято зветься Паскою, тобто днем, коли відбувається наш перехід від смерті до життя. Прихід весни та Великодня народ завжди прославляв піснями – веснянками. В них відбивалась любов до праці, прагнення до вільного та щасливого життя. Вони пов’язані з хороводами, іграми, танцями, наприклад: «Перепілочка», «Жучок», «Огірочки» тощо. Ми вивчаємо з дітьми найпоширеніші з цих веснянок, народних ігор, знайомимо з легендами, розмальовуємо писанки, крашанки, виготовляємо з батьками Великодні композиції. Ось і відповідна тематика свят та розваг:

  • «Свято татусів»;

        

  • «Андріївські вечорниці»;

         

  • «Йде святий Миколай»;

  • «Стрітення. Зустріч весни з зимою»;
  • «Христос воскрес! Великоднє свято»;

  • «День Вишиванки».

Завдання, які стоять перед педагогами під час проведення розваг, занять – це познайомити дітей з народними традиціями, прикметами, пов’язаними з цими святами.

  Щоб зберегти наші прекрасні обряди, ці перлини духовності, мусимо самі добре знати наше славне минуле, відроджувати забуті традиції та звичаї.

Традиційними стали у нашому садочку і свята «День дошкільника», свято Осені, випуск дітей до школи – «Прощавай садок дитячий». Це вже більш сучасні свята, які не сягають у глибину тисячоліть. Але вони не менш потрібні, бо на них діти розширюють свої знання про пори року, вивчають нові приказки, прислів’я, тематичні пісні, хороводи, народні ігри.

  Елементи народознавства використовуємо як у повсякденному житті, так і на інших заняттях: з зображувальній діяльності (малювання, ліплення, аплікація); ознайомлення з природою; ознайомлення з довкіллям; художньої літератури; мовленнєвого розвитку та інших.

  Культура нашого народу дуже багатогранна. Недарма весь світ дивується талантами українців. Настануть  часи, закінчиться війна на Сході нашої країни, і Україна стане процвітаючою країною, а українська мова, пісня, будуть звучати у найвіддаленіших куточках нашої планети, бо культура такого великого і талановитого народу, як українці, не може загинути.

                                                                                       Нагнибіда С.Д.

                                                                                            Вихователь

                                                                                            Дошкільного навчального закладу                        

                                                                                            № 5 «Чебурашка»

Переглядів: 608 | Додав: amawa | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт

Календар
«  Квітень 2016  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930

Для слабозорих
ДЛЯ ЗБІЛЬШЕННЯ РОЗМІРУ ТЕКСТУ НАТИСНІТЬ ОДНОЧАСНО КНОПКИ "CTRL" ТА "+" НА КЛАВІАТУРІ

Пошук

Архів записів

Друзі сайту
Сайт Міністерства освіти інауки України Сайт методичного каб Best uCoz Websites

Управління освіти м. Старокостянтинів © 2017